måndag 20 juni 2011

JAG HAR SÅ KONSTIGA ÅSIKTER

Jag har så konstiga åsikter.
Tycker till exempel bättre om rådjur än hundar och katter.
Jag tycker att Bob Dylan har en bättre sångröst än Elvis och att man inte ska irritera sig på cyklister som bryter mot en och annan trafikregel.

Jag blir sällan glad för att det kommit nya versioner av Windows utan tycker att de gamla duger gott. Och PC är bättre än Mac. Och Internet Explorer är bättre än Firefox.
Ofta märker jag att människor tycker saker jag inte alls håller med om. Tvärtom, tvärtom.
Hör här.
Jag är ganska övertygad om att polisövervakning och kontroller är bättre än hot om långa straff när det gäller att få ner brottsligheten.
Och sen tycker jag inte alls att det Konkurrensverket och Datainspektionen gör är särskilt viktigt. Vad gör det om företag bildar priskarteller? Dels minskar konkurrensen vilket är bra för de anställdas trygghet, dels konsumerar vi inte så mycket i onödan då. Jag kom att tänka på detta i Indien när jag köpte en handgjord flöjt för en tia av en gatuförsäljare. Dan efter försökte en annan sälja en liknande flöjt till mig. När jag förklarat att jag redan köpt en, menade han att jag blivit lurad. Jag kunde få två flöjter av honom för en tia. Då insåg jag att dessa gatuförsäljare borde bildat en kartell och kommit överens om ett lägstapris som ingen får gå under.
Och Datainspektionen gör väl mest en massa ingrepp mot samkörning av dataregister. Varför ska man inte få samköra registrerade vapeninnehav mot register över psykiskt sjuka om det kan rädda folk från vansinnesdåd? Varför får inte Skatteverket automatiskt alla uppgifter om aktieförsäljningar så att dessa inte behövde deklareras annat än genom ett kryss? Är hemlighållandet av kapitalinkomster så viktigt för integriteten? Lönen känner de lyckligtvis redan till.
Bensinskatten borde inte sänkas utan höjas. Liksom värnskatten. Inte bara för att pengarna behövs för välfärden. Det är positivt i sig att bensinkonsumtionen sjunker och att de rika blir lite mindre rika. Vad gör det om ”svenska folket” blivit rikare så länge det bara är i sammanräknad form, bruttonationalinkomsten. Det är väl ändå den understa nivån som behöver lyftas?
Och så anser jag med viss bestämdhet att Sällskapsresan är mycket bättre humor än Mia och Klara.
Dessutom anser jag att EU bör ha kvar sina jordbrukssubventioner och sin yttre tullmur. Bidragen till bönderna bör göras om för att bidra till en nödvändig omställning, inte avvecklas. Och det är inte bra om livsmedel från USA, Brasilien eller Vietnam transporteras över halva jordklotet och konkurrerar ut EU-bönder. Och än värre är det om afrikanska småbönder konkurreras ut av mat som producerats med skattestöd i Europa och sedan dumpas till lågpriser i Zambia eller Ghana. Protektionism kan ibland vara något bra.
Och så där håller det på. Kärnkraften är ett större hot än koleldningen. Pest är värre än kolera.
Det borde finnas ett krav på att man avstår från att äga bil för att få bo i Stockholms innerstad. Då skulle priserna på bostadsrätter där bli mer hemula och miljön förbättras avsevärt. Vissa behöver kanske bil, men knappast de som bor i Stockholms city.
Icke miljömärkta disk- och tvättmedel borde förbjudas liksom icke rättvisemärkt kaffe.
Sven-Ingvars är bra.
Liksom Gunnar Wiklund och Jimi Hendrix, Steeleye Span och The Hollies.
Och Stefan Sundström är bättre än Mick Jagger och Cornelis tillsammans.
Och, håll i er nu, män är lika bra som kvinnor på att ta hand om barn.
Nån som håller med?
Nu får det räcka med konstiga åsikter för idag. Det kommer nog mera vad det lider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar