måndag 7 september 2009

En dryg miljon för en meter motorväg

Regeringen har godkänt Förbifart Stockholm och tycks ha ett rätt starkt stöd för den satsningen, åtminstone bland Stockholms bilister. Jag har själv hört många önska sig denna förbifart, kringled, tunnel. Inte så mycket för att de själva tänker använda den som för att de tror att många andra kommer att göra det.
Och det är klart. Visst kommer vägen att användas. Alla nya vägar genererar trafik. Dessutom genererar de nya stormarknader som i sin tur genererar trafik. Så särskilt klimatsmart är det ju inte. Men praktiskt för den som vill fara mellan Skärholmen och Häggvik.
Ändå bör den som inte tror på klimatkrisen eller tar bilismens övriga miljöproblem på allvar fundera ett slag över kostnadena. 27 miljarder.
Det verkar inte ha varit något som påverkat opinionen. Det har bara handlat om vägen är bra eller dålig, inte om den är värd priset.
27 miljarder är mycket pengar. Så mycket att det är svårt även för Finansdepartementet att riktigt begripa. 27 000 000 000 kronor för 2 mils motorväg i tunnel under Mälaren. Det blir drygt 1,3 miljoner per meter!
Eller om man vill se det så här: Kanske skulle det gå att få en miljon stockholmare att frivilligt bidra med 27000 kronor var. Kanske.
Men tillåt mig tvivla.
Se också:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3315080.ab

4 kommentarer:

  1. I en norrländsk stad ska man satsa minst 1 miljard kronor på en några få km lång spårrälsbuss. (Jag tror det var 6-7 km.)

    Vägen i Stockholm gör mer än 6-7 gånger större nytta. Naturligtvis även miljöytta iom att bilar slipper omväg samt att stå stilla på väg i för Stockholm naturlig rusningstrafik.

    Stockholm är väl den enda stad i Europa som inte byggt en förbifartsväg ännu...

    SvaraRadera
  2. Om det ändå vore spårväg utan plats för bilar... Då skulle miljövinsten vara påtaglig. Se järnvägstunneln under engelska kanalen som får londonbor att ta tåget i stället för bilen till Paris.

    SvaraRadera
  3. Hur kan du jämföra nyttjandet -- och därmed vinst -- med snabbtåg mellan London och Paris och ett litet långsamt spårfordon en liten stad i Norrland. Jag är tämligen säker på att sådana lösningar inte är lönsamma annat än i större städer, men klimatfrågan gör tydligen att alla tappar huvudet.

    SvaraRadera
  4. Järn i ny räls drar förresten enorma mängder energi, så att sådan tar flera år att tjäna in på biltrafik. Ett spårrälsfordon för begränsad trafik i norrland känns inte som en miljömässigt vettig investering. Säkert vore snåla bussar minst lika bra -- vid krångel med en buss stannar t ex inte hela transportsystemet (och vilken värmekapacitet har spårfordonet?) -- och oändligt mycket billigare!

    Jag antar att det är det kollektiva som lockar vissa med sånt där, samtidigt som individualism är orsak att vara emot bilar. Men privat ageras väl annorlunda, naturligtvis sunt egoistiskt. Och bilar förstör inte alls miljön!

    SvaraRadera